Monday 12 May 2014

Resepi Baked Macaroni With Cheese

20:40

BAKED MACARONI WITH CHEESE



Kali ni nak share resepi internasional pulak.Baked Macaroni with cheese.Anak-anak pasti menyukai nie.Jom tengok resepinya.

Bahan-bahannya

475 ml susu segar 
1 helai daun bay 
secubit serbuk buah pala 
50 g mentega 
40 g tepung 

175 g cheese Parmesan atau Cheddar (atau campuran kedua-dua) - (grated) 
40 g serbuk roti 
450 g macaroni (atau pasta yang pendek) 
secubit garam 
sedikit serbuk lada hitam


Caranya

Untuk membuat "bechamel sauce" : 

Panaskan susu dan daun bay di dalam periuk kecil dengan api perlahan. Awas, jangan biarkan ia mendidih. Ketepikan. 

Cairkan mentega di dalam periuk. Masukkan tepung, sebatikan. Masak selama 2-3 minit. Hati-hati agar tidak hangit. Tapiskan campuran susu tadi dan masukkan ke dalam adunan tepung tadi. Sebatikan dan gaulkan perlahan. Masak sehingga mendidih, kacau selalu. Masak selama selama 4-5 minit. Masukkan sedikit garam dan lada hitam dan serbuk buah pala. Padamkan api dan masukkan 30 ml cheese dan kacau hingga cheese cair dan sebati. 

Panaskan oven 200 darjah C (400 darjah F). Sapukan sedikit mentega pada bekas casserole (oven proof) dan taburkan sedikit serbuk roti. 

Sambil itu, rebus pasta dengan air yang dimasukkan sedikit minyak dan garam (atau salted butter) sehingga 3/4 masak atau "al dente". (Tip : kurang sedikit daripada masa yang dianjurkan di paket). 

Buang air rebusan pasta dengan penapis. Masukkan ke dalam "sos bechamel" tadi, gaul rata. Masukkan ke dalam bekas casserole. Taburkan serbuk roti dan baki cheese tadi. Bakar selama 20 minit sehingga kekuningan dan cheese membuak.


Wah..siap sudah.Sesuai di buat makan petang bersama keluarga.

Written by

We are Creative Blogger Theme Wavers which provides user friendly, effective and easy to use themes. Each support has free and providing HD support screen casting.

0 comments:

Post a Comment

 

© 2013 RESEPI MASAKAN. All rights resevered. Designed by Templateism

Back To Top